miércoles, 5 de junio de 2013

‘El Dilema del calzonazos’

En la vida, cómo en la empresa, es esencial articular las motivaciones correctamente. No sabemos si un tío estará motivado a hacer lo que más le conviene, pero sí sabemos que jamás lo estará para hacer lo que no le conviene. Amparados en ello, hay que intentar pergeñar la maraña de procesos para que todo el mundo quiera hacer lo que debe. Si a un comercial le das bonuses en base a ventas, mentirá para vender y se desentenderá de la crisis si el cliente no paga. Si le das bonuses en base a pasta cobrada, ni mentirá ni se desentenderá del proceso de cobro. Fácil.

En la unidad familiar las cosas funcionan igual, y ya hace tiempo que intento resolver un problema doble: lo llamaremos ‘El Dilema del calzonazos’, y se explica a través de un reguero de motivaciones mal estructuradas, al menos en mi casa/caso, que terminan con perjuicio de todas las partes (ver Equilibrio de Nash).

En casa mi mujer cocina; yo pongo la mesa y recojo la cocina.
MAL estructurado, porqué ella no tiene incentivo alguno a ensuciar menos (ans al contrario: como que me detesta, si puede ensuciar 8 platos, ¿por qué ensuciar 2?).
Además, si deja la cocina hecha una mierda estoy más tiempo ahí sacando brillo y ella puede mirar más canales absurdos hasta mi imperial llegada al sofá i corrección televisiva.

Esto, a la vez, genera una segunda ineficiencia, derivada de mi ulterior apego al ‘Principio de Subsidiariedad’ que a la práctica significa que ‘si lo puede hacer otro, que lo haga otro’.
El susodicho principio actúa de forma harto dañina en los hogares puesto que normalmente se manifiesta a través de daños en la propiedad: mi mujer me enseña a poner lavadoras -> las pongo mal (voluntariamente) -> salen las bragas blancas de color rosa -> Jonathan Cisma familiar y ya no vuelvo a poner una lavadora, que es lo que yo buscaba.

Esta argucia para sacarme trabajo de encima la repito en la cocina: veo que está todo hecho una mierda, no me apetece limpiarlo, y el atajo más rápido hacia el relevo total de las tascas a mí asignadas es el de la flagrante incompetencia. Lavo mal, las copas sólo por dentro, las ollas de mala manera, y al día siguiente me cae un rapapolvo.

¿Qué busca ella? Una actitud corregida. ¿Qué busco yo? Que me prohíba limpiar los platos. Hasta que llegue el día del cisma total (que ya obtuve con la colada hará años) será esto un sinvivir de ensuciar mucho, lavar mal, y cabreos domésticos dónde todos pierden (Nash).

La solución es clara: cada día cocina y limpia uno, alternativamente. Habida cuenta de que ni sé ni pienso cocinar, nos quedaríamos con un reparto de tascas de 100% Vs 0%, que de hecho es lo que pretendo –y lograré.

Y, apunto finalmente, que si ella se comprara menos bolsos y mierdas bien podríamos tener una filipina que tal.

12 comentarios:

jopasso dijo...

Mal enfocat.
L'estratègia s'ha de dissenyar per assolir 2 únics fins:

1.Contractar minyona
2.Comprar un bon rentaplats.

En un més, és relaxa la tensió ambiental, i tot és una bassa d'oli.
.

General Fórceps dijo...

1-agreed
2-ja en tinc, però sembla ser que he d'esbandir els plats primer. A més, hu de la nena, els platets de colors i tal, m'ho fa rentar a mà.

Anónimo dijo...

Abans deixaré de menjar que deixar de pagar els honoraris de la dona que ve a casa.

Amb l'arribada de la churumbela els honoraris han pujat però segueixen sent altament rendibles.

Recollir la cuina no és que m'agradi però a vegades sí que em relaxa.
Ah i fotre ordre a la nevera també.

Comptes corrents junts o separats?


Posi.

Anónimo dijo...

Hoy sí se lo ha ganado, felicidades.



Firmante por Dios.

General Fórceps dijo...

conjunts.
a aquestes alçades som un equip a tots els efectes.

Corser dijo...

Qué collons es menja a can Forseps per a que una senzilla esbandideta per treure lo més gros es converetixi en un via crucis?
Entenc que lo de la nena i les olles tal, pero la resta?
Rep una cordial "T" de Toiss

Anónimo dijo...

Això és una guerra i tits fem el que bonament podem. Conllevancia.

Ho he mig resolt cuinant i netejant jo la cuina al 100% i ella posant rentadores i planxant.

La resta, la senyora que ens ajuda.

Preferiria no fotre res, però ara mateix no veig com i no tinc ganes de bronques.

Bon post.

Rai

Edu dijo...

Tu eres un elegido, seguro que no pegas el huevo, es muy valiente quedar de panolis para que los que lo son no se sientan culpables
Yo lo de hacer las cosas mal tambien lo hice en su epoca jajajajaja
Cuentas separadas, que horror...

AxL dijo...

Jo no foto brot a casa i per tant el post m'ha sonat a xino. Però és un bon post sí senyor.

Et poses davantal per netejar?

AxL dijo...

Per cert que podries posar un anunci com aquest, veuries ta dona quines risses:

http://24.media.tumblr.com/96c87bce3771f3bc9311068147ab5bfa/tumblr_mnysryAuY51s9y3qio1_500.jpg

Ant. dijo...

A.- Minyona JA. Parla-ho amb ella. Elles ho entenen molt més que nosaltres. A casa va ser ella la que va lluitar per tenir-ne (al principi ho feia casi tot ella, ji ji ji...). Per contra, teníem disputes i fins i tot hi havía nits que em deixava 'a dos velas'.

B.- No cal esvandir la vaixella gaire abans de posar-la al rentaplats. Una mica si está molt brut, però res més. T'està timant per poder veure més estona la tele. For sure.

C.- Els plats de la nena van al rentavaixelles. Els dels meus enanos sempre hi han anat i continúen tan sans com el primer dia. Tant dolent (o bo) és el sabó del rentavaixelles com el de rentar a ma.

D.- Aprèn a cuinar. És recomenable. I no em refereixo només a un ou ferrat o una pizza al microones. Això ho sap fer la meva filla de 7 anys.
Un sopar una mica elaborat, si està ben fet, et garanteix una nit de 'mimos y arrumacos' :-)
A més potser descobreixes (com molts homes entre els que m'incloc) que cuinar és, fins i tot, divertit.

E.-Les comptes han de ser una part conjunta i l'altra separades. Si li vull comprar un regal a la dona, perquè ha de saber el que ha costat? O, si tinc un caprici (i els meus capricis acostumen a ser cars), sé que em retreurà que és una despesa innecessària. Però si son els meus diners no podrà dir res. Pulutant, cadascú posa el 75% al compte conjunt i la resta per separat. Jo particularment, a més de les meves coses (roba, benzina, capricis, etc...) miro d'estalviar una mica d'aquest 25% pel dia que em foti la patada el cúl :-)

Ant.

Anónimo dijo...

Brillant la idea de estalviar un 25% pel dia de demà!!!

La verdadera historia de la rivalidad Barça-Madrid

Seré conciso. H ay cientos de libros que cuentan esto en 400 páginas. Yo lo he hecho en dos, o sea que las gracias me tendríais que dar, ing...